Friday, October 19, 2012

Aurat

Posted by azimallaudin at 2:45 AM
Assalamualaikum...

Selalu kita dengar pakai tudung...pakai tudung dan... pakai tudung... Tapi pernah tak kita fahami tuntutan agama yang sebenarnya? Adakah Islam menyuruh muslimahnya memakai tudung?

Pengetahuan agama saya amat cetek jadi maaf kalau saya salah. 

Tapi saya rasa Islam tidak menuntut muslimahnya memakai tudung tetapi menutup aurat. Sebab apa saya cakap macam tu? Cuba lihat keliling kita... adakah memakai tudung itu jaminan seseorang itu menutup aurat? Tak kan? Selalu sahaja terlihat wanita memakai tudung tapi bajunya kadang-kadang jarang menampakkan susuk tubuh, ada yang memakai lengan 3 suku tidak menutupi pergelangan tangannya dan kadang-kadang terlalu pendek sampai boleh nampak bulu ketiak... memakai jeans yang ketat sehingga terlihat susuk kaki persis model dan paling common, kaki terdedah tak ditutupi dengan stoking...

Tapi yang pasti jika seseorang itu menutup aurat pasti dia akan memakai tudung. Betul kan? Saya sendiri pun masih tidak menutup aurat dengan sempurna. Sebab apa? Tak ada apa-apa alasan pun cuma rasa macam tidak terbuka hati memikirkan perkara aurat ni sebagai suatu perkara yang amat berat dan perkara yang antaranya membezakan saya dengan wanita bukan Islam yang lain.

Hari Khamis lalu saya ke kelas memakai skirt labuh, baju labuh dan longgar dengan lengan panjang sehingga pergelangan dan selendang yg cukup besar bila dililit-lilit masih cukup menutup dada dan belakang saya. Perasaan saya? Rasa sangat cantik, selamat, terpelihara dan yang paling penting, rasa tenang sebab hampir sempurna saya menutup aurat dihadapan lelaki yang bukan mahram saya.

Saya pernah berazam "bila dah ada anak nanti baru nak pakai labuh-labuh dan cukup untuk menutup aurat"

Saya tiba-tiba terfikir, kenapa nak tunggu dah jadi isteri atau mama baru saya nak mula menyempurnakan pemeliharaan aurat saya ni? Kenapa tak lakukakan sahaja sekarang?

Insyallah...

Saya berdoa agar diberikan kekuatan dan ketetapan hati untuk menutup aurat dengan sempurna bukan untuk suami atau anak saya, bukan juga untuk bapak dan sesiapa pun... Tapi untuk kebaikan diri saya juga.

Saya juga doakan anda dibukakan pintu hati untuk melakukan perubahan pada diri anda.


0 comments:

Post a Comment

 

I Believe, I Share Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos